Europort - 5 t/m 8 november 2019 in Rotterdam Ahoy-Nieuws & Media

Europort

Veel aandacht voor autonoom varen en digitale innovaties op Europort 2019

23 augustus 2019
Veel aandacht voor autonoom varen en digitale innovaties op Europort 2019

Autonome en zero emission binnenvaartschepen komen steeds vaker op de radar van toezichthouders zoals de Inspectie voor de Leefomgeving (ILT), havenbedrijven Rotterdam en Amsterdam en Rijkswaterstaat. Niet in de laatste plaats omdat de binnenvaart zich in rap tempo aanpast aan de zich snel ontwikkelende slimme oplossingen die in de zeevaart al een grote invloed hebben.  

Omdat de autoriteit van de IMO zich niet over het Europese binnenland uitstrekt, heeft de Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) onlangs besloten haar eigen definities omtrent autonome scheepvaart te bepalen en te hanteren. De CCR eist daarmee nadrukkelijk een eigen rol op in het debat over autonome binnenvaart.

Platooning
Die nieuwe CCR-definities maken slimmere binnenvaartactiviteiten door heel Europa mogelijk en schetsen een kader waarbinnen nieuwe initiatieven - zoals het door de EU gefinancierde NOVIMAR-project - kunnen floreren. Dat Europese innovatieproject richt zich op onderzoek naar de zogenoemde 'Vessel Train’. Het project wordt gecoördineerd door Netherlands Maritime Technology (NMT).

De 22 deelnemers aan het NOVIMAR-project onderzoeken en ontwikkelen een geheel nieuw transportconcept voor vervoer over water, gebaseerd op platooning. Een bemande 'Leader Vessel’ wordt daarbij gevolgd door één of meer 'Follower Vessels’ met minder of zelfs zonder bemanning. Het verwachte kostenvoordeel zal het gebruik van kleinere schepen rendabeler maken. Maar de CCR-definities omvatten ook richtlijnen voor toekomstige opleidingsbehoeften van bemanning.

Magneet
Dat Nederland de thuishaven is van de grootste binnenvaartvloot van de EU werkt als een magneet die duizenden professionals uit deze gespecialiseerde sector van over de hele wereld naar Rotterdam Ahoy trekt. Daar vindt immers van 5 tot en met 8 november Europort 2019 plaats, de toonaangevende vakbeurs voor de maritieme industrie. 

Koninklijke BLN-Schuttevaer organiseert zijn jaarlijkse conferentie niet voor niets op 8 november, tijdens Europort.

En CCR erkent hoe de manoeuvreerbaarheid van schepen, navigatie en het passeren van bruggen en sluizen afhankelijk zijn van technologieën zoals Lidar voor bijvoorbeeld afstandsmeting en oriëntatie. Dit sluit dan weer nauw aan bij Europort's overkoepelende thema van 2019: 'Special ships, smart solutions'. De drie pijlers onder dit programma zijn 'Smart technology’, 'Smart people’ en 'Smart business’.

Revolutie
Europort exposanten zullen daarnaast de laatste voorbeelden laten zien van nieuwe technologieën die de digitale revolutie binnen de scheepvaart ondersteunen.

Alphatron Marine toont haar Alpha River Track Pilot: een volledig automatische koers- en bochtbesturing voor binnenschepen om over een vooraf bepaalde koers te varen, zelfs in moeilijke delen van een riviersysteem, zoals tussen bergen

En exposant ABB laat een - voor de Rhone-vloot van de Franse reder Compagnie Fluviale de Transport (CFT) ontwikkeld - kracht- en voortstuwingssysteem zien, dat wordt aangedreven door waterstofbrandstofcellen waarmee de emissies van binnenvaartschepen fors verminderd worden. Het is een voorbeeldproject binnen het door de EU ondersteunde FLAGSHIPS-project waarmee gestreefd wordt naar zero-emission binnenvaartschepen.

Veiligheid
Natuurlijk staat een onderwerp als veiligheid hoog op de digitaliseringsagenda. Zo is een Voyage Data Recorder (VDR) ondertussen verplicht in de zeevaart, maar nog niet voor de binnenvaart. Toch zou dat veel ongelukken kunnen voorkomen. Paul Smulders, CEO van Radio Holland Europe, licht toe: "Helaas hebben we de laatste tijd meer ongelukken met binnenvaartschepen gezien. Wij zijn van mening dat het gebruik van VDR-systemen in de binnenvaart dergelijke incidenten kan helpen verminderen. Onze nieuwe NW6000R River VDR registreert alles wat zich aan boord en in de nabijheid van het schip heeft afgespeeld en de gegevens kunnen worden gebruikt om de oorzaken van eventuele ongevallen te onderzoeken. Het is ook een ideaal hulpmiddel voor het bewaken, meten en verbeteren van de prestaties van het schip en de bemanning.”

Wij gebruiken cookies voor website analyse en marketingdoeleinden. Door onze site te bezoeken en te gebruiken, accepteert u deze cookies.
ACCEPTEER